Onze Opleidingen
CDO Masterclass
- Datum
- Prijs
- Locatie
- 6-daagse opleiding voor data-professionals
- Jaarlijkse terugkomdag voor alle deelnemers
- Uitgebreid lunchbuffet met live cooking, hapjes etc
- Data management zonder buzzwords
Neem contact op met Deltiq voor meer informatie
Voor wie zijn onze cursussen geschikt?
Mis deze trainingskans niet!
Waarom deze opleiding?
Regisseur van data-gedreven verandering
Data is goud waard – maar alleen als je het goed organiseert
Speel jij een leidende rol in het databeleid van je organisatie—of ambieer je zo’n rol? Vraag je je af hoe je met visie en overtuiging meer waarde kunt creëren met data? Stel je voor hoe het zou zijn om met een krachtige aanpak voor data management en duidelijke governance je organisatie te helpen groeien naar een écht datagedreven manier van werken.
Hoe zet je de eerste of volgende stap in professioneel data management? Welke strategie helpt je om collega’s en stakeholders mee te nemen in jouw visie? En hoe geef je richting aan governance, architectuur en de samenwerking met business, IT en overige aanverwante disciplines?
Naar effectief data management
Pragmatische aanpak, zonder alle buzzwords
Speciaal ontwikkeld voor professionals die willen bijdragen aan het transformeren van data tot een strategisch bedrijfsmiddel voor hun organisatie.
Een no-nonsense en pragmatische aanpak, ontdaan van buzzwords en hypes.
Programma
Speel jij een leidende rol in het databeleid van je organisatie—of ambieer je zo’n rol? Vraag je je af hoe je met visie en overtuiging meer waarde kunt creëren met data? Stel je voor hoe het zou zijn om met een krachtige aanpak voor data management en duidelijke governance je organisatie te helpen groeien naar een écht datagedreven manier van werken.
Hoe zet je de eerste of volgende stap in professioneel data management? Welke strategie helpt je om collega’s en stakeholders mee te nemen in jouw visie? En hoe geef je richting aan governance, architectuur en de samenwerking met business, IT en overige aanverwante disciplines?
Of je nu al verantwoordelijkheid draagt voor data of die ambitie hebt: een heldere, doelgerichte aanpak is essentieel. De CDO Masterclass helpt je om je strategie aan te scherpen en praktische antwoorden te vinden op deze vragen. Zo ontwikkel je je tot een geloofwaardige en effectieve dataleider—de motor achter een datagedreven toekomst van jouw organisatie.
Introductie
Wouter van Aerle
Aan het einde van de dag
- Kennen de deelnemers elkaar en is er een veilige basis gecreëerd voor samenwerking en kennisdeling gedurende de masterclass.
- Heeft de deelnemer een beter beeld van zijn eigen positie, de leerdoelen die daarmee samenhangen en welke houding dit van hem of haar vraagt.
- Is duidelijk hoe de masterclass is opgebouwd, hoe de modules samenhangen en op welke wijze zij de deelnemer in zijn respectievelijk haar leerdoelen ondersteunen.
- Begrijpt de deelnemer het veranderkundige perspectief van de vraagstukken van een CDO en hoe dit perspectief als een rode draad door de modules van de masterclass heen loopt.
Onderwerpen
- Kennismaking
- Toelichting op de opleiding: de rode draad, opzet en achtergrond. Verwachtingen van de deelnemer aan de masterclass en omgekeerd.
- Duiding van het vertrekpunt van de deelnemer: opdracht en verwachtingen van de eigen organisatie, ruimte en mogelijkheden om die waar te maken, organisatorische context.
- Opstellen van leerdoelen en inzicht verschaffen in elkaars uitdagingen.
- Creëren basis voor het vervolg van de cursus en koppelen van leerdoelen aan inhoud masterclass.
- Duiding van verandermanagement als rode draad.
Data Management
De bedrijfsfunctie waarmee data worden gemanaged
Dennis van Gelder
Hoewel veel organisaties de ambitie hebben om datagedreven te werken, blijven de resultaten vaak achter bij de verwachtingen. Dit komt omdat de beschikbaarheid en betrouwbaarheid van data vaak als vanzelfsprekend worden gezien terwijl het dat bijna nooit is. Wat ontbreekt is effectief data management, als expliciet ingerichte functie binnen een organisatie. Eén van belangrijkste verantwoordelijkheden van een CDO is om hiervoor te zorgen.
Dat begint met een gedegen begrip van wat data management behelst (en wat niet!) en welk begrip voor het perspectief van de CDO relevant is.
Op deze tweede dag voeren we daarom eerst een inhoudelijke verkenning uit naar het hele vakgebied. Hiermee krijgen de deelnemers een volledig overzicht van welke vakkennis en vaardigheden nodig zijn om data te managen
Aan het einde van de dag
- Kennen de deelnemers de reikwijdte van het vakgebied datamanagement en kunnen ze uitleggen welke disciplines en activiteiten hieronder vallen.
- Weten deelnemers wat een data-administratie inhoudt, waarom deze essentieel is voor de CDO-functie en welke specifieke functionaliteiten & voordelen deze biedt voor effectief datamanagement.
- Kunnen deelnemers data governance definiëren, positioneren binnen het hele datamanagement vakgebied en de samenhang met andere disciplines verduidelijken.
- Zijn deelnemers in staat de rol van de CDO voor data governance te beschrijven en toe te lichten hoe deze zich verhoudt tot andere data-gerelateerde rollen en verantwoordelijkheden.
- Kunnen deelnemers de verantwoordelijkheden van de CDO vergelijken met die van andere C-level functies, zoals de Chief Privacy Officer en Chief Information Officer, en de interacties tussen deze functies duiden.
Onderwerpen
- Introductie en achtergrond van referentiekaders (DAMA DMBOK, Data Management Maturity Model (DMM), Deltiq DM Framework
- Definitie en afbakening van het vakgebied
- Noodzaak van eenheid van taal
- Gebruik van datamanagement referentiekaders in de praktijk
- Uitleg van data-administratie: eigenschappen, functionaliteiten en gangbare technische oplossingen
- Verdieping van data governance en verschil met andere datamanagement disciplines
- Toelichting op hoofdlijnen van overige disciplines zoals data modeling, data architectuur en datakwaliteitsmanagement
- Uitleg van raakvlakken, verschillen en overeenkomsten met aanpalende disciplines zoals privacy, architectuur, informatiebeveiliging en systeemontwikkeling
Strategie
Verbindende schakel tussen organisatiedoelen en data
Wouter van Aerle
‘Strategic alignment’ is een essentiële randvoorwaarde voor het effectief en verantwoord gebruik van data. De CDO speelt een sleutelrol bij het realiseren van deze randvoorwaarde. Hiertoe is het onderscheid tussen een data-strategie en datamanagement-strategie van belang. Verwarring tussen beiden leidt tot miscommunicatie en ineffectieve besluitvorming.
Een data-strategie bepaalt hoe een organisatie data wil inzetten om strategische doelen en bedrijfsprocessen te ondersteunen en is nauw verbonden met de bedrijfsstrategie.
Een datamanagement-strategie, daarentegen, beschrijft de inrichting en organisatie van datamanagement om deze datadoelen te faciliteren. In deze module wordt de opzet van beide strategieën uitgelegd en gaan deelnemers concreet aan de slag om een data(management)-strategie voor de eigen organisatie uit te werken.
Aan het einde van de dag
- Kunnen deelnemers de aanwezigheid en rol van data binnen hun eigen organisatie vanuit verschillende invalshoeken duiden.
- Kennen de deelnemers de opzet en eigenschappen van een data-strategie en een datamanagement-strategie.
- Beschikken deelnemers over praktische vaardigheden om op basis van de bedrijfsstrategie een gefundeerde data-strategie te formuleren. En om vanuit de data-strategie specifieke eisen en randvoorwaarden te formuleren ten aanzien van het benodigde datamanagement.
- Begrijpen deelnemers de verantwoordelijkheid van de CDO bij het opstellen en uitvoeren van beide strategieën en hebben ze handvatten aangereikt gekregen om binnen hun eigen organisatie op bestuurlijk dan wel directieniveau met betrokkenen het gesprek hierover aan te gaan.
Onderwerpen
- Duiding van de eigenschappen en rol van data
- Kenmerkende eigenschappen van strategieën en strategisch denken
- Organisatiedoelstellingen – en strategie als vertrekpunt
- Strategy mapping als techniek
- Verduidelijking van het begrip ‘data gedreven’ in de context van strategie respectievelijk strategisch denken
Wetgeving, Privacy & Data ethiek
Kaders voor verantwoord datagebruik Wetgeving en Privacy
Chris Koppe
De werkzaamheden van de CDO zijn gebonden aan wet- en regelgeving. Naast generieke datawetgeving is er ook sprake van sectorspecifieke wetgeving. Dit zorgt voor restricties, waarborgen maar biedt ook kansen voor datagedreven werken. In dit dagdeel worden de deelnemers meegenomen in een overzicht van wet- en regelgeving (selectie) relevant voor datamanagement en hoe deze wetten tot stand komen.
Daarnaast wordt specifiek ingegaan op de werking van de AVG en de rol van de CDO. Tenslotte bespreken we wat de impact van wet- en regelgeving kan zijn op datamanagement en aan de hand van welke methodiek(en) je dit kan bepalen. Dit wordt geoefend met een praktijkopdracht.
Aan het einde van de dag
- Begrijpen deelnemers waarom wet- en regelgeving relevant zijn voor de rol van de CDO en hoe deze invloed hebben op datagedreven initiatieven.
- Hebben deelnemers een overzicht van relevante wet- en regelgeving, inclusief een selectie van hoe deze tot stand komen, en weten zij wat de globale impact is op datamanagement.
- Weten deelnemers hoe de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) werkt en welke specifieke verantwoordelijkheden de CDO hierbij heeft.
- Kunnen deelnemers de impact van wet- en regelgeving op datamanagement bepalen en illustreren aan de hand van een methodisch voorbeeld.
Onderwerpen
- Basisbeginselen van recht (internationaal, nationaal), onderscheid wet, verordening, richtlijn, besluit.
- Overzicht van meest voorkomende generieke datawetgeving en uitleg van betekenis ervan, zoals de AI-act, AVG, Data Governance Act, Woo, Archiefwet.
- Toelichting op de AVG, raakvlakken met de CDO, datamanagement en CPO, Privacy, gegevensbescherming.
- Generieke methodiek om systematisch wetten te beoordelen op impact voor datamanagement.
- Oefenen van de methodiek met een praktijkopdra cht met wetgeving die relevant is voor eigen organisatie van de deelnemer.
Data-ethiek
Piek Knijff
Ethische reflectie op datagebruik is cruciaal voor de CDO om te bepalen wat de organisatie moet doen en hoe dit op een verantwoorde manier kan gebeuren. Data-ethiek biedt praktische kaders en invalshoeken om dit te realiseren.
De deelnemers leren wat data-ethiek inhoudt, hoe het wordt toegepast in de organisatie, welke meerwaarde het biedt, en hoe zij hun organisatie hierin kunnen meenemen.
Aan het einde van de dag
- Herkennen en benoemen deelnemers data-ethische vraagstukken.
- Begrijpen deelnemers hoe zij deze vraagstukken binnen de organisatie kunnen behandelen.
- Weten deelnemers hoe zij de organisatie bewuster kunnen maken van ethische vraagstukken rondom datagebruik.
- Kunnen deelnemers de eerste stappen zetten om een data-ethische visie te formuleren en implementeren.
Onderwerpen
- Data-ethiek: de rol en verantwoordelijkheid van de CDO
- Het ontwikkelen van een data-ethische visie en concrete kaders
- Praktische tools voor de implementatie van data-ethiek in de organisatie
- Het stimuleren van een ethisch bewuste organisatiecultuur
- Bewustwording en aanpak van ethische dilemma’s in datagebruik
- Casuïstiek: praktische voorbeelden en toepassingen
Organisatie
Van pionier tot directielid: de CDO-reis van Vanessa Visser bij de Kamer van Koophandel
Vanessa Visser
In haar gastbijdrage beschrijft Vanessa Visser hoe zij binnen de Kamer van Koophandel de rol van Chief Data Officer heeft gecreëerd en deze heeft ontwikkeld tot een directiefunctie. Ze bespreekt ook hoe ze organisch een afdeling heeft opgezet en deze continu doorontwikkeld.
Haar verhaal biedt waardevolle inzichten in het vormgeven en evolueren van een datagerichte afdeling, inclusief de uitdagingen en successen die daarbij komen kijken.
Verbindende schakel tussen organisatiedoelen en data
Wouter van Aerle
Om datamanagement (dag 2) structureel uit te kunnen voeren, en daarmee de gegevensverwerking te realiseren die nodig is voor strategische doelen (dag 3) en verantwoord datagebruik (dag 4), moet datamanagement als bedrijfsfunctie worden ingericht. Waar tijdens dag 2 de inhoud van datamanagement centraal, gaat deze dag in op wat er organisatorisch nodig is, om dat voor elkaar te krijgen. Met deze kennis kan de deelnemer bouwen aan een sterke datamanagement-organisatie die waarde toevoegt.
Tijdens deze dag worden kennis en vaardigheden aangereikt om de CDO-functie effectief in te richten en te verbinden met andere bedrijfsfuncties.
Aan het einde van de dag
- Kunnen deelnemers een effectieve datamanagement-organisatie inrichten en de data governance-functie zodanig vormgeven dat deze aansluit bij de strategische doelen van de organisatie.
- Zijn deelnemers in staat om de belangrijkste rollen en functies binnen het CDO Office te identificeren en te begrijpen welke datamanagement-gerelateerde rollen nodig zijn in andere organisatieonderdelen.
- Kunnen deelnemers weloverwogen keuzes maken tussen centrale en decentrale data-organisatievormen en strategieën ontwikkelen voor samenwerking met andere C-level functies, zoals privacy en ICT.
- Hebben deelnemers inzicht in de principes van non-invasive data governance en kunnen ze deze effectief toepassen binnen hun organisatie.
- Hebben deelnemers een groeipad ontwikkeld voor het opbouwen van een volwassen datamanagement-functie, inclusief de selectie van geschikte tools en de inrichting van het CDO Office.
Onderwerpen
- Vormgeving van de datamanagement-organisatie en inrichting van data governance
- Onderscheid tussen rollen en functies binnen het CDO Office en datamanagement-rollen in andere organisatieonderdelen
- Realiseren van de CDO-verantwoordelijkheid richting businesslijnen binnen de organisatie
- Uitleg van non-invasive Data Management – niet alleen non-invasive Data Governance
- Centrale en decentrale organisatievormen en criteria om hiertussen te kiezen
- Belangrijkste tools voor de CDO en hun impact op de inrichting van het CDO Office
- Samenwerking en rolverdeling met andere C-level verantwoordelijken, zoals privacy en ICT
- Handvatten voor bepalen groeipad en startpunten
Van ambitie naar realisatie
Inzichten en interventies om gewenste veranderingen te realiseren
Miriam Gibbs
Voor het inrichten van datamanagement als bedrijfsfunctie, is een organisatie-verandering nodig. In eerste instantie moeten een aantal mensen anders gaan denken en werken. En als de organisatie datamanagement goed wil inrichten, zal dat uiteindelijk impact hebben op de organisatiecultuur. Een grote verandering dus.
Elke organisatieverandering is in de kern een verandering van het gedrag van mensen. Denk daarbij aan het loslaten van een vertrouwde manier van werken ten behoeve van nieuwe werkprocessen of het zich houden aan nieuw beleid. Inzicht in de factoren, die ons menselijk gedrag beïnvloeden, helpt mensen mee te krijgen.
Maar verandermanagement is geen ‘blauwdruk’ hoe van A naar B te komen. Veel meer zijn het inzichten hoe gewenst gedrag te bevorderen, draagvlak te creëren en met weerstand om te gaan.
Op deze laatste dag behandelen we daarom het onderwerp verandermanagement. Basisbeginselen worden behandeld en hoe deze kunnen worden toegepast om datamanagement succesvol in te richten. Door dit bewust te doen, zal het inrichten van datamanagement als bedrijfsfunctie soepeler kunnen verlopen.
Aan het einde van de dag
- Weten de deelnemers welke elementen menselijk gedrag beïnvloeden en hebben zij voorbeelden hoe zij het gewenste gedrag kunnen bevorderen.
- Hebben zij inzicht in oorzaken van weerstand en handvatten om te onderzoeken waarom een specifieke verandering misschien lastig verloopt.
- Begrijpen deelnemers dat organisatiecultuur meer is dan de som der delen, weten zij wat onderstromen zijn en wat hierop van invloed is.
- Hebben deelnemers een analyse gemaakt van de veranderaspecten en cultuur die een rol speelt in hun eigen organisatie(-onderdeel).
- Hebben de deelnemers het geleerde vertaald naar ideeën voor een eigen veranderaanpak en concrete interventies voor hun eigen organisatie.
Onderwerpen
- Wat is verandermanagement en wat is jouw rol hierin?
- Inzicht in de ‘drivers’ van menselijk gedrag. Waar komt weerstand vandaan?
- Patronen in organisatiecultuur begrijpen en uitleg systeemdenken
- Wat kun je doen om gedrag te beïnvloeden – praktisch en concreet
- Zicht krijgen op de huidige cultuur in jouw organisatie (-onderdeel)
- Je eigen aanpak bepalen voor de gewenste ‘cultuurverandering’ die nodig is rond het inrichten van datamanagement
Docenten
De CDO Masterclass onderscheidt zich doordat de docenten, naast hun theoretische kennis, vooral ook hun uitgebreide praktijkervaring inbrengen.
Met passie voor hun vakgebied en diepgaand inzicht in de uitdagingen waarmee Chief Data Officers (CDO’s) en datamanagers te maken hebben, reiken zij praktische handvatten aan voor concrete data-gerelateerde vraagstukken binnen uw organisatie. Het opleidingsprogramma biedt hier ruim aandacht aan. De gerenommeerde hoofddocent, Wouter van Aerle, waarborgt met zijn decennialange ervaring de kwaliteit van deze masterclass.
Cursuslocatie
- Ernst Sillem Hoeve, Den Dolder
De CDO Masterclass wordt gegeven in de stijlvolle en inspirerende omgeving van Hotel Ernst Sillem Hoeve. Een voormalig koetshuis uit 1880, waar grandeur uit het verleden en moderne faciliteiten samen komen.
Bij de Ernst Sillem Hoeve is ruime (gratis) parkeergelegenheid beschikbaar. Daarnaast is de locatie goed bereikbaar via het openbaar vervoer (Den Dolder). Ook kan gebruik worden gemaakt van een gratis schuttle vanaf station Den Dolder.
Indien gewenst kan op de Ernst Sillem Hoeve ook overnacht worden.
Voorwaarden
De CDO Masterclass is een initiatief van Deltiq, al ruim een decennium dé Nederlandse specialist in datamanagement. Bij de ontwikkeling van de masterclass is gebruik gemaakt van uitgebreide ervaring in het realiseren van datamanagement oplossingen bij toonaangevende bedrijven en organisaties. Zowel in de particuliere als binnen de publieke sector. Alle docenten zijn zelf werkzaam binnen het datamanagement domein en beschikken over jarenlange praktijk-ervaring.
De masterclass biedt u de unieke kans om te profiteren van deze kennis en ervaring ten behoeve van uw eigen organisatie. De Masterclass kent een beperkt aantal deelnemers en wordt slechts twee keer per jaar aangeboden. Om deel te nemen aan de CDO Masterclass dient u aanwezig te zijn op de opleidingslocatie. Gegeven het belang van interactie met de docent en tussen de deelnemers onderling is er voor gekozen de CDO Masterclass niet online noch in hybride vorm aan te bieden.
Annuleringsvoorwaarden
Als u na inschrijving niet aanwezig kunt zijn, heeft u drie opties:
- U kunt kosteloos een collega laten deelnemen als vervanging.
- Indien mogelijk, kunt u eenmalig worden overgeplaatst naar een volgende CDO Masterclass, mits de factuur is voldaan.
- U heeft de mogelijkheid om uw deelname aan de CDO Masterclass tot vier weken voor aanvang te annuleren, op voorwaarde dat u uw deelname niet eerder hebt verplaatst naar een later tijdstip.
Als u besluit te annuleren, wordt er 10% van het factuurbedrag in rekening gebracht. Indien u binnen vier weken voor aanvang van de training annuleert, bent u het volledige factuurbedrag verschuldigd. Ongeacht uw keuze, dient u altijd schriftelijk contact met ons op te nemen om dit door te geven.
Het totale factuurbedrag inclusief btw moet binnen 30 dagen na de factuurdatum worden voldaan en in ieder geval voor aanvang van de CDO Masterclass.
Deltiq Group bv
Oud Aa 4b
3621 LB Breukelen
Nederland